onsdag 1. juni 2005

Til Marna

Publisert i Dagbladet:

Å, jo da. Store ord vil falle. Ladede ord, om bokas betydning, om ytringsfrihetens kår, om viktigheten av at barn og unge får fri tilgang til det trykte ord. Men så er det at jeg på denne Verdens bokdag i stedet tenker på Marna Aall.

Det var ved en pjuskete hylle på Fretex jeg så henne først. Kledd i en litt falmet, rød drakt. Alene blant mange, som alltid. Hun er overalt; i bruktbutikker, på loppemarkeder og i overfylte antikvariat. Marna ligger som oftest nederst, innerst. I en banankasse, kanskje. Glemt. Det er millioner av Marnaer.
Verden over. Jeg tenker på deg nå, Marna. Jeg åpner din bok «Kvinne- vilje», utgitt på Gyldendal i 1946, og leser åpningslinja: «Ikke et vindpust rørte sig i den varme dirrende ettermiddagsluften.» Hadde du vært her nå, ville jeg kanskje si til deg at det er en fin setning. Men ikke særlig original. Men jeg finner deg ikke noe sted, Marna. Ikke på Internett, ikke i arkivene. Hvor har du vært alle disse åra? Men jeg kan ikke fortsette slik, Marna. Du vet det. Jeg kan ikke kjøpe opp alle verdens glemte bøker og forfattere i ren sympati. Men akkurat denne dagen fikk jeg det for meg. At antakeligvis Marna, satt du i måneder og år og jobbet deg gjennom hele registeret av følelser. Bare for å bli solgt til meg 60 år seinere for fem kroner. Du tenkte kanskje det skulle bli annerledes. Verden er urettferdig, Marna. Men gratulerer med dagen.

Ingen kommentarer: