onsdag 1. juni 2005

Til den det gjelder


Publisert i Dagbladet 26. mars 2005:


Til Statens høstutstilling. Viser til annonse om søknad til årets utstilling med innsendingsfrist i dag, 26. mars. Er med dette så fri å sende inn følgende søknad for kategorien tekstinstallasjon:

Lolapops. Miii-hiiiii. Aspemiks. Ruuusk i øyet. Maaaaaaaaaling på mamma. I don't like tuesdays. Hopp-hopp-hopp. Askepott har sprettrumpe. P.P-P.p. Nå eeer det tango for to! Ravnkloa burde ha vært utbygd for badeglade, finske turister. Fish! Jeg står her i ingenmannsland og rapporterer fra et land i krig. Per Borten gikk med truse på tunet. Men, hey Lola, var det også han som brøt rævkrok med amerikanere? Ola lo. Bingo på tredje rad - Inga 23, Inga treogtjue. Syv av ti kvinner vil bli kvitt kontantstøtten. Fra fulle barn kommer sannheter. Mehe. Tobakk og katastrofe. Jeg så sjefen i vinkel en dag, det var så rart. Ptrrro, sa merra, og satte i galopp mot stjernene. åååå. Jeg er ikke her. Jeg døde i Vasaloppet. Det var en gang en liten nordlandsgutt som skar torsketunger så raskt at torskeunger etterpå ble født uten tunge. Hur bredt kan ni sjunka?
Kj-kj-kj-kjeder oss. Andresatsen i Beethovens syvende, å gud. Plutselig ble øynene hennes blanke. Hun pekte ut i rommet og sa med den minste stemmen sin at Karlsvogna virket litt pjusk i kveld. Hvorfor ikke legge turen om Brazzaville? Ensom. Hysj: Katt i bakgården, alle sammen! Greit nok med fiskepanetter. Men hvem var livlegens far? OPPTATT, SIER JEG. Nils Arne Eggen (99): - Hælvet! Harrald! Bakrommet! Pjusk. Edward Hopper, nå kommer du rett inn og spiser middag. Nå roper jeg ikke flere ganger. p93uq4u5r. Jeg så henne på Inganes, njudelig.

Fagerrips på håret og stemm i kroppen. Manko-manko. Oter-tre-to-kaller. Neste gang skal jeg si ifra, sa skipperen og strøk på dør med sin elendige samvittighet. And all together now. Du har lengtes mot skipskatastrofer og mot hærværk og plutselig død. Rip-off. Krysser fingrer for deg og for meg. Amen.

Ingen kommentarer: